Værktøj: Kundesegmentering

Jeg arbejder med rigtig mange kunder, hvor forretningen er flyvende, kunderne bare kommer og kommer… Det lyder jo rigtig dejligt og en drømmesituation.

Hvis jeg så sagde at, de kunne arbejde mindre og tjene mere begynder det jo lige pludselig ikke at være så rosenrødt.

Segmentering handler om fokus

Segmentering gør det også muligt at vurdere, hvor dine indsatser skal være fremadrettet. Det kan være både hårde og og bløde værdier.

Eksempel:
Hård: Potentiel omsætning.
Blød: Inspirerende at arbejde med.

Du er nød til at betragte begge sider af din forretning.

Tænk dig de her 2 scenarier:

Scenarie 1:

Du har en kunde der ligger virkelig meget omsætning, kunden stiller kæmpe krav, måske ligefrem urimelige krav. Du bliver drænet for energi hver gang du skal arbejde for kunden.

Scenarie 2:

Denne kunde ligger middel omsætning i butikken, er nem at arbejde sammen med og har et potentiale til vækst som du kan være facilitator for.

Spørgsmålet er så nu:

Ingen tvivl om at kunde ‘2’ er den bedste kunde på de bløde værdier og har potentiale.

Men kunde 2 ligger ikke lige så meget omsætning som kunde 1.

Til gengæld har du overskud til at tænke ud af boksen og finde nye kunder som kunde 2.

Spørgsmålet er nu lidt anderledes efter du har segmenteret:Har du rent faktisk råd til at beholde kunde 1 som dræner alt livs energi ud af det. Eller burde du finde ud af hvad der er specielt for kunde 2 og støvsugemarkedet for lignende kunder?

Segmenter for at holde på den lange bane

Dette er hvad segmentering handler om. Til tider kan man ikke tillade sig at smide guld på gaden, men så må fokus være fremadrettet at kunne fyre dårlige kunder og kun finde det segment der både vækster og glæder forretningen mest muligt.

Få sendt dit segmenteringsværktøj direkte til din mail

Klar til øget salg

Kontakt mig for en uforpligtende snak og sparring omkring jeres situation. Øget salg kan være nemmere end antaget.